Yeti en een nieuw plan

13 maart 2022 - Asheville, North Carolina, Verenigde Staten

Piet Pelleboer, onze ouwe vrind de weerman, zou aan de weersvoorspellingen hier een strakke plasser-moment hebben overgehouden. Niet alleen zijn de weersvoorspellingen hier uitgebreid en precies, ze kloppen eigenlijk altijd. Als echte Hollanders kijken we natuurlijk de dag vooraf effe naar de weervoorspellingen. Naast de weeronline app, waar we natuurlijk in NL altijd iets over te zeuren hebben omdat deze niet altijd correct is, gebruiken we hier ook de Weather Channel app. De voorgaande dagen was er, in onze ogen een vreemde ontwikkeling gaande, er kwam een regenfront opzetten vanuit het zuiden en een koude/sneeuw front uit het noorden. Bizar om te zien op de compu animatie. Maar ja wat moet wij daar nu van maken. De laatste dag wandelen waarover Lian jullie al schreef was echt super de luxe geweldig. De laatste dag zelfs een graad of 17 met een zonnetje, lekker in de korte box. Vandaag zouden we naar het Cherokee Indian museum gaan en het eerste deel van de Blue ridge parkway rijden. Dus gisteren effe het weer checken…. Men voorspelt sneeuw en stevige nachtvorst, tuuuuurlijk, zo snel zal dat wel niet gaan. Dachten we. Als we om half 8 opstaan is de wereld wit, met zeg 10 cm sneeuw.  De thermometer bij de lift op 3 hoog geeft 20 aan dat is zeg -6,5 in Celsius. Maar ach we zijn wel wat gewend dus winterjas aan en hupsa, dwars door de Smokies op naar Cherokee. Nog geen kilometer het park in, zijn alle doorgaande wegen afgesloten. Damm das vette pech, dat wordt omrijden en niet zo zuinig ook. Om 11.30 arriveren met de nodige vertraging in Cherokee. De sneeuwjacht is echt best heftig, zelden zo iets meegemaakt in Nederland. Het museum is echt top, het gaat over het een deel van de indianen historie, mooi weergegeven en mooi verteld. Het is een trots volkje.

Omdat het al laat is, de sneeuwjacht nog steeds vol doorgaat en de uitzichten beperkt zijn tot 30 meter, besluiten we naar het bezoekerscentrum te rijden en deel 1 van de route morgen voor een deel te doen. Dagen zat, dus geen probleem. Na 2 uur rijden draaien we Blue ridge parkway op naar het bezoekerscentrum…. Weg afgesloten, we kunnen net het gebouw bereiken waar we horen dat eigenlijk alle wegen zijn afgesloten en dat dit de komende dagen waarschijnlijk ook wel zal blijven,  WTF…..  Aangekomen op de hotelkamer leggen we de wegenkaart open en doen we nog een beetke Pelleboer….. en besluiten we Yeti maar lekker hier te laten en morgen te vertrekken naar Senandoah National Park. Daar wordt het de komende dagen 15 – 20 graden. Daar gedijen we beter op….