Perspectief

27 maart 2022 - New York City, Verenigde Staten

Ik sprak eerder over het centrum van het centrum van het centrum van de wereld toen we in Washington waren. We hebben daar genoten. Van de prachtige musea en de imposante gebouwen. We keken rond in de grootste bibliotheek ter wereld (zeggen ze zelf) en we zagen de originele Declaration of Independence, de constitution en de ‘Bill of rights’.

IMG_4660IMG_4657IMG_4664

Echt indrukwekkend, net als het nature museum en museum of Art.

IMG_4681IMG_4535IMG_4518

We hadden een goed hotel met ruime kamer, direct aan de metro. Een metro die snel, schoon en overwegend rustig was, zodat we eigenlijk altijd konden zitten (en dat is toch fijn met gemiddeld 25000 stappen per dag volgens Antoine z’n horloge). Super plek dus waar het nu zeker beter toeven was dan de vorige keer dat we er in augustus waren met 30 graden… (of 100 graden zoals ze dat hier zouden zeggen). Gisteren hebben we Washington achter ons gelaten en zijn we aangekomen op onze laatste plek voor de terugvlucht naar Amsterdam.

En terwijl ik hier rondloop realiseer ik me dat je alles in perspectief kan zien….. dat wat ik een aantal dagen geleden nog centrum van centrum noemde, lijkt vergeleken met hier wel een dorp… gelijk als je hier de stad in komt overvalt je het lawaai, de drukte, het toeteren (ik heb gisteren in 2 uur meer toeteren gehoord dan de afgelopen 2 maanden bij elkaar), de overvolle metro, de hotelkamer van 3 bij 3, het enorme aantal stoplichten en de enorme stroom aan mensen die daar willen oversteken…. Kwestie van perspectief… net als trouwens de ergernis over een vergeten boek…. Toevallig onze reisgids… maar goed, alles is te koop hier…. Alleen even de goede winkel zoeken… net als de vorige keer dat we hier waren… al ging het toen om een paar hardloopschoenen die nog thuis stonden….

Maar, New York, we genieten ervan..... want zoals de reclame al zegt…. Sommige dingen zijn onvervangbaar, maar voor de rest…. Eurocard-MasterCard!