Waar blijft de tijd.

14 maart 2022 - Luray, Virginia, Verenigde Staten

Waar blijft de tijd.

Vandaag is hier de zomertijd begonnen, helemaal snappen doen we dat niet want na de sneeuwjachten van gister en de -15 van vannacht voelt zomertijd wat vreemd.

Tijd is een vreemd verschijnsel. Ooit zijn we begonnen met tijd, als eerste uitvinding was natuurlijk de zonnewijzer, daarmee konden we globaal vaststellen waar we ons in de dag bevonden. We weten in elk geval zeker dat de Grieken en de Romeinen de zonnewijzer gebruikten om de banen van planeten om ons heen in een tijdsschema te vangen. Eind van de middeleeuwen krijgen we mechanische klokken, die dan later weer op kerktorens verschenen. En toen had iedereen ineens (de) tijd. Elk dorp of stad kende zijn eigen tijd, zo kon het in Amsterdam een andere tijd zijn dan in Utrecht. De aanleg van het spoorwegennet in Nederland veranderende dat, want ja een trein moest natuurlijk op schema rijden, dat deden we in 1866. En hadden we ineens in heel Nederland dezelfde tijd. Niet veel later zijn de tijdzones ingesteld. Zo wordt de aarde in 1884 als een sinaasappel in 24 partjes verdeeld, maar helemaal recht lopen die lijnen niet, zo is er in China maar 1 tijd zone en is Amerika verdeeld in 6 zones….

We hebben op deze reis al heel wat tijdzones gepasseerd. Van Amsterdam naar Frankfurt heeft ons geen tijdsverschil opgeleverd. Dan door naar Los Angeles. Het is wintertijd in Nederland dus is dat verschil van 7 uur terug in de tijd. Dan door naar Hawaii, dan komen daar nog eens vier bij, - 11 uur totaal. Dus 10 uur op 1 januari in de ochtend in Nederland is dan op Hawaii 11 uur op 31 december in de avond. Van Hawaii door naar Phoenix, gaan er weer twee uur af en gaan we van -11 naar -9. Op weg naar New Orleans raken we weer 2 uur kwijt, totaal -7 uur. Dan rijden we in Tennessee weer een andere tijdzone in, -1. Nog maar 6 uur tijdsverschil met Nederland. En dan vandaag de zomertijd weer -1. Dus voelt het weer een beetje Europees met -5. Tot de zomertijd op 27 maart weer in gaat in Europa en gaan we weer naar -6. Zijn jullie er nog bij?

Ben zo blij met mijn moderne telefoon en mijn Garmin Horloge, die dat allemaal voor me bijhoudt. Alleen moet ik steeds effe nadenken wat een gunstig tijdstip is om met het huisfront te video te bellen.

Maar ach, en leen dan de woorden van mun beste maat, Mark Koopmans, dat zijn 1ste wereldproblemen.

Groetjes Antoine

IMG_1064IMG_3863IMG_1069

1. Diana:
    16 maart 2022
    Lees nu 16 maart 22:38 voor het eerst mee maar echt met ern grote smile op mojn gezicht wat heerlijk om mee te lopen/ lezen in jullie avontuur 😘 dank hiervoor