Life is good…… maar IJSkoud

26 februari 2022 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Na onze ‘niet-zo-best-western’ ervaring slapen we twee nachten in oude grandeur van het Hilton in Baton Rouge voordat we aan een van mijn ‘bucketlist-in-America’ dingetjes komen…. Slapen 😴 in een oud plantage-huis 😃mét veranda 🥳 en mét schommelstoel 😍 erop.

We zijn in Natchez beland… een slaperig stadje met allemaal ‘gone with the wind’ huizen. Gisteren vertrokken we uit Baton Rouge in korte broek en t-shirt… het was er vochtig en warm. Ook onderweg, waar we een aantal plantages bezochten zelfs nog wat zweetdruppeltjes bij het wandelen, dus helemaal blij dat we gisteren hier ook vroeg aankwamen… mooi nog wat tijd om op de veranda te zitten voor onze kamer… op een schommelstoel natuurlijk… koffietje erbij… prima!

Tegen de avond werd het wat frisser, dus toch maar lange broek en jasje aan wanneer we het stadje in gaan om wat te eten. Aangekomen bij de Mississippi worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang mét muziek… muziek van de langsvarende radar-cruise-boat (ook een bucketlist dingetje 😉 trouwens ).

De oever naast de rivier is bij Natchez heel hoog… daarom was het ook een strategische plek aan de Missisippi. Onderaan de oever heb je ‘Natchez under the hill’, hier was vroeger de haven met alles wat daarbij hoorde… barbers, saloons en ‘huizen van vermaak’… ver weg van alle nette en rijke plantage-eigenaren en alle anderen die rijk zijn geworden van de handel is katoen, suikerriet, tabak en slaven….

We keren terug naar een van die overblijfselen om er in te slapen…. Ik voel me net een prinses op de erwt in het bed dat minstens een meter hoog is en breder dan lang….ik ga slapen met een goed gevoel… life is good… en morgen zéker, want dan ga ik een middagje relaxen op de veranda… in de schommelstoel…

Midden in de nacht worden we opgeschikt door een soort van harde wind… ik dacht nog even… tornado… maar wat blijkt… de airconditioning slaat aan… niet met koude lucht, maar heel hard met warme lucht… mmmm m’n neus is inderdaad een beetje koud…

Dit was het voorteken voor vandaag…. Geen luie warme middag op de veranda, want het is 42 graden… Fahrenheit… 5,5 graden Celsius … IJSKOUD dus! Dat scheelt echt 20 graden met gisteren…. Potverdorie! Komt allemaal door het draaien van de wind vertelt een local in het ontbijttentje…. Geen zuidelijke wind uit de golf van Mexico maar noordelijke wind… Brrrrr 🥶🥶🥶