Greenvile

27 februari 2022 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Greenville,

De afgelopen dagen was er weinig tijd om te schrijven, druk met verkennen, ontmoetingen met de locals, “fatsoenlijke” eetgelegen vinden en natuurlijk elke avond muziek. Vanaf New Orleans tot aan Nashville willen we zoveel mogelijk muziek horen, van de Jazz naar de Blues en dan de Country.

Baton Rouge was qua muziek geen succes. Maar wel geweldig langs de Mississippi kunnen hardlopen en een echt kadootje was het restaurant Cocha, aan sixt street. Diverse goede wijnen op glas, mooie bordjes en vooral eerlijke smaken en geen drijvende groente in een sausje met 100 toppings. Maar daar in een ander stukje meer over.. We proberen voor nu een paar dagen vooruit te plannen. Dus in Baton aan de slag voor het bezoek aan Natchez, Greenville en Vicksburg, allen een vinkje op onze wensenlijst.

In Natchez staat de radarboot en het slapen in een plantagehuis met een veranda en schommelstoel  voor Lian op het programma, in Vicksburg wil ik graag de herinnering aan de burgeroorlog bezoeken en in Greenville staat de eerste Bluesmuziek in de planning. Dat plantage huis was zo gevonden, check. De boot….. ik zoek me suf want ik weet zeker dat in de voorbereiding thuis, ik um gezien heb. Ik vind wel de Natchez stoomboot die vanuit New Orleans vaart, het zal toch niet…. AAAAA gevind de boot legt om 10 uur aan….. en vaart dan verder naar, *&^%$#@!&*&&^% dammmmm dat is een river cruise. Er gaat helemaal geen radarboot uit Nathez. Jeee wat oliedom. Voor ik het Lian durf te vertellen, google ik me suf waar het wel nog kan, Yes Memphis. Vicksburg is een openlucht museum dat is kaartjes kopen aan de poort, pfffff gelukkig maar. Ik google maar door naar Greenville. En selecteer twee goede blues tenten, waar we ook wat kunnen eten. Bel ze voor de zekerheid of ze open zijn en welke band er speelt. Kies voor de The Velo Fellow, de huis band speelt er en speelt vooral Delta Blues. Voor de niet Blues kenners, luister een keer naar Robert Johnson, pure blues rauw en recht uit het hart. Ik kijk erg uit naar Greenville, want de Blues is waar mijn hart ligt.

Natchez was echt supergaaf, een slaperig klein stadje, waar de mensen gewoon het leven leven. In de bar spreken we met de locals want ja we vallen op hier. Als je als vent gaan cap draagt tja dan kom je niet van hier. John en Dick zijn katoenboeren, Josh is een soja boer, we drinken een biertje samen en het gaat over van alles. Er zijn altijd 3 onderwerpen die ik altijd maar vermijd in Amerika, geloof, wapens en politiek, want dat lijdt tot heftige gesprekken, want ja mijn mening geven is iets wat ik altijd doe en vaak ook nog op niet mis te verstane wijze. En waar willen die gasten het over hebben….. politiek. Nou ja vooruit dam maar… Wat ik van Trump vind/vond. Ik breng voorzichtig dat wij zijn buitenland politiek wat vreemd en soms wat onhandig vonden. Dick is gelukkig helder, en roept dat die “Motherfucker maar op de CIA onderzeeër Black water moet en dat ze maar 10x de wereld moet rondvaren en dan ergens de boel maar moeten laten zinken”. We kunnen alles tegen ze zeggen, ook de bible belt krijgt ervan langs, die schijnheilige Motherfuckers, moeten maar aan de andere kant van de Mississippi gaan wonen. Even voor de lezers das een ander staat!! Dan infomeer ik voorzicht naar wapens, ik vraag of het mogelijk is ergens als buitenlander op een schietbaan een middagje te gaan schieten. We worden echt vierkant uit gelachen. Schietbaan…… nee joh daar doen we hier niet aan, dat is voor politie en leger, wij  knallen gewoon gezellig voor het eten effe in de achtertuin, samen met de kinderen. Ik heb buikpijn van lachen, wat een gasten. Tegen 0100 uur rollen we aangeschoten de Bar uit, de band was super, het IPA bier geweldig en de locals top.

In het Plantage huis heeft Lian genoten in haar schommelstoel op de Veranda. De volgende ochtend wordt het ontbijt de eetkamer van het huis opgediend, het is alsof we in een film zitten…. we zijn in 1790… de tijd is stil blijven staan. We zitten met acht gasten aan tafel, allemaal blank. Het eten wordt  geserveerd door de kokin en haar hulpje, beide zwart…….We kijken elkaar aan, dit voelt zo fout. Maar heerlijk ontbeten en de rondleiding daarna was echt leuk.

Op naar Vicksburg. Ik had op voorhand al het een en ander gelezen over de burgeroorlog, duurde vier jaar en waar ging het over? Waren het de slaven, of was het ordinair over geld en macht, zoals altijd? Mijn vermoeden klopt als ik het een aantal mensen van het museum zit te kletsen in afwachting van de introductie film. Geld en macht, en slaven als excuus. Want ook in het Noorden hadden ze slaven, sterker nog. Na de afschaffing van de slavernij door de Noordelijke staten, werden de slaven gewoon verkocht aan het Zuiden. Hoeveel boter moet je op je hoofd hebben?

Onderweg naar Greenville…. We besluiten het toch wat toeristische Vicksburg rechts te laten liggen en onderweg wat te eten… we moeten toch ook tanken…. We gaan op pad en de wegen worden steeds meer verlaten…… echt aan twee kanten niets dan oneindige velden, waar nu nog niets op staat, maar waar katoen komt. Echt niets… en dan bedoel ik ook niets…. Geen dorpje, geen eettentje en geen tankstation, alhoewel het metertje in de auto toch al behoorlijk begint terug te lopen… lang verhaal kort…. Met nog 7 mile ruimte, stoppen we in een gehucht, waar iemand op weg is naar de kerk… tankstation? Mmmm 5 mile doorrijden, net in het dorpje daar….. met samengeknepen billen en alles wat in de auto niet aan hoeft, uit gezet rijden we door…… allebei stil….. en ja hoor, de man heeft gelijk…. Met echt waar nog 2 mile ruimte kunnen we de tank volgooien! Pffffff….soms voelen we ons echt dom……

Het hotel is een half uur verder zo gevonden, we laden onze spullen snel uit, want we zijn al wat aan de late kant. Ik programeer het adres in het routeplanner en zeg tegen Lian, gas erop. Er gebeurt niets…… Lian kijkt wat glazig naar het scherm, uuuuuu Antoine, half zeven gaan we niet redden. Ik kijk nog eens, nog 11uur en 35 min en 640 mile. Neeeeeeeeeeee.

Vanochtend, nadat we de vorige avond hebben genoten van een leuke live band in Indianola (een half uur verderop en het geboorte dorp van BB King) lees is dit op Google, ik zucht diep, deze zag ik niet aankomen.

Greenville; A lot of city and town founders must have enjoyed the scenery where they put down roots, as the name Greenville is next, with 31 U.S. instances.

1. Greenville, Alabama;
  15. Greenville, Maine, a town
  16. Greenville (CDP), Maine, a census-designated place within the town
  17. Greenville, Massachusetts
  18. Greenville, Michigan
  19. Greenville, Mississippi, ghost town known as "Old Greenville" in Jefferson County
  20. Greenville, Mississippi, in Washington County
  21. Greenville, Missouri
  22. Greenville, New Hampshire, a town
  23. Greenville (CDP), New Hampshire, a census-designated place within the town
  24. Greenville, Jersey City, New Jersey
  25. Greenville, New York (disambiguation)
  26. Greenville, North Carolina
  27. Greenville, Ohio
  28. Greenville, Oklahoma
  29. Greenville, Oregon (disambiguation)
  30. Greenville, Pennsylvania
  35. Greenville, Utah
  36. Greenville, Virginia
  37. Greenville (Raccoon's Ford, Virginia), a historic plantation home
  38. Greenville, Wisconsin, a town
  39. Greenville (community), Wisconsin, an unincorporated community in the town of Greenville

groetjes Antoine

IMG_2904IMG_2897IMG_2893IMG_2869IMG_0895IMG_2883IMG_2945IMG_2946IMG_2931IMG_0915

1. Leontine:
    28 februari 2022
    Ik geniet zo van jullie verslagen! Thx
  2. Mark Koopmans:
    28 februari 2022
    Greenville USA werd tijdelijk jullie Waterloo 😂. (Ook in Usa hè)