Klimaat

1 maart 2022 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

We hebben rondom Baton Rouge en Natchez veel gezien en gehoord rondom het leven op de plantages en de slavernij. Geen pretje en het maakte diepe indruk. Ook Vicksburg, waar zwaar gevochten is tussen North en South, een burgeroorlog voornamelijk ook over het al dan niet behouden van slavernij was indrukwekkend… enorme aantallen mensen sneuvelden maar gelukkig met het ‘goede’ resultaat… het noorden won en slavernij werd verboden. Natuurlijk waren er slaven die voor een hongerloontje tóch bleven werken op de plantages en waren er plantagehouders die met allerlei trucs toch zoveel mogelijk wilden verdienen ten koste van deze werknemers door ze van hun ‘salaris’ allerlei zaken te laten betalen die voorheen ‘gratis’ waren… huisvesting, eten, kleding en verzin maar. Maar… mensen waren wel vrij om te gaan (al konden ze weinig kanten op)….

Ons wordt steeds meer duidelijk hoe het hier werkt… je hebt wetten op zeg maar ‘Verenigde Staten niveau’, maar heel veel werd (en wordt) per staat geregeld via wetten per staat… dus.. wat besloten ze in de zuidelijke Staten….. prima, die gelijkheid en die vrijheid, maar dat doen we dan wel ‘separaat’… dus… aparte scholen, aparte hotels, aparte ingangen in het theater en aparte regels in het openbaar vervoer… heel eenvoudig…. blanken mogen zitten en zwarten alleen als er plaatsen over zijn en tot dat er een blanke wil zitten….

Pas in de jaren ‘60 (van afgelopen eeuw, even voor de duidelijkheid) ontdekte die enorme zwarte gemeenschap dat hun stem kon tellen… door stakingen, door sit-ins, door marsen en demonstraties…. En al die vreedzame manieren van protest, die leidde tot enorm veel arrestaties maar ook écht verzet en ontkenning door de leiding van die afzonderlijke Staten….. ongelofelijk! Het waren niet alleen een paar gekken in witte kleden die zich verenigden in de Ku Klux Klan en zwarten intimideerden en in elkaar sloegen… de senatoren van zuidelijke staten waren ook openlijk tegen gelijkheid en meer rechten… tot aan het botweg weigeren van zwarte studenten op tot dan toe witte universiteiten alhoewel dat volgens de ‘Verenigde Staten wet’ wel zou moeten..

Ongelofelijk…. Waar mensen het idee vandaan halen beter te zijn dan anderen… meer van waarde te zijn en daarmee het recht te hebben anderen te onderdrukken

Vandaag waren we in het civil rights museum in Memphis, gevestigd in het hotel waar Martin Luther King is vermoord…. Alles nog zoals het toen was…. ik kan je verzekeren…. dat maakt indruk… zeker ook om daar zijn speeches te horen, zelfs ook nog de avond voor zijn moord….

IMG_3074IMG_3073IMG_3068

Terwijl ik alles nog even op me laat inwerken vraag ik me eigenlijk af hoeveel er veranderd is…. en of het niet klopt wat sommigen gelijk zeiden na de moord op Martin Luther King….

Het gaat er niet om wie hem vermoord heeft, maar wat…. het klimaat van elkaar de ruimte en kansen niet gunnen….