Centrum x Centrum en tóch een beetje Japan

21 maart 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

De Amerikanen zien zichzelf denk ik vaak als centrum van de wereld en omdat we hier dan ook nog in het centrum van de macht zitten, zou ik zeggen centrum in het kwadraat.... centrum x centrum dus (want er zit geen kwadraat op dit apparaat).

We zitten in een hotel in het hart van Washington. Dat is fijn om tussendoor toch nog even op adem te komen en minder fijn om er met de auto naar toe te rijden. Leek handig... eerst de bagage afgooien en dan de huurauto afleveren op de luchthaven bij Arlington (tegen het centrum aan), maar op zaterdagmiddag, op de eerste dag van het bloesemseizoen, misschien een minder goed idee. Maar goed, een paar stress momentjes verder zijn we de auto kwijt. Onze laatste dagen in het centrum van de wereld doen we met een andere wagen... de benenwagen, met ondersteuning van de metro.

Het centrum van het centrum van het centrum (tot de derde macht dus) ligt op wat ze in Washington DC 'The Mall' noemen. Op deze groene strook van het Lincoln monument tot aan Het Capitool op Capitol Hill is zo'n 4 kilometer. En aan deze strook ligt niet alleen het crème de la crème  van de musea (allemaal gratis door de een of andere rijkst stinkerd uit Engeland),  maar ook een groot aantal monumenten van zowel oorlogen als ook belangrijke presidenten en 'founding fathers'. En, en dan kom ik echt aan centrum tot de 4e macht, Het Capitool natuurlijk! We komen er net vandaan en als je er dan naar staat te kijken, dan kan je je toch niet voorstellen hoe het een stelletje mafkezen is gelukt hier naar binnen te komen... heel veel trappen en zeker zo veel hekken.... niet alleen nu, ook toen al..... als we vol verwondering staan te kijken en een van de vele policemen ons aanspreekt, komt het uitsluitsel.... ja, via deze kant, maar zeker ook van de achterkant. De achterkant, die hebben we de vorige keer in Washington niet gezien.... ik zal zeggen.... die achterkant is bijna nog imposanter dan de voorkant van het geheel.... maar wel minder trappen :-)

IMG_4460IMG_4443IMG_4435

Alhoewel meerdere Amerikanen die we ondertussen gesproken hebben écht vinden dat het wel wat minder kan met de politieke activiteiten in dit centrum (de founding fathers hadden tenslotte écht bedacht dat de macht zou moeten liggen bij 'the people' en in de verschillende staten). Maar goed. Als ik hier dan zo rondloop, en je ziet de enorme aantallen die genoemd staan op de oorlogsmonumenten, dan ben ik toch even stil.... over centrum van de wereld gesproken...

het centrum van de wereld... and beyond, zagen we trouwens zaterdag vóór we hier kwamen.... het air & space museum van Washington heeft een tweede vestiging in een voorstad... en ook daar waren we even stil.... de space-shuttle! Na 29 missies nu hier te bezichtigen..... ongelofelijk. groot! maar aan de andere kant ook zo 'geknutseld' je kan er best dichtbij komen en van dichtbij lijkt het soms wel tempex met heel dunne plaatjes materiaal erop....

IMG_4299IMG_4314IMG_4307

Tot zover de update van de eerste dagen in Washington... met zoals de titel al zegt... ook een beetje Japan.... er zijn hier namelijk héél véél kersenbloesembomen... en die staan allemaal in bloei. Daar worden de Amerikanen gek van, de Japanners nog meer en wij? Wij genieten vooral van de zon. Heerlijk weer weer!

IMG_4428IMG_4381

1. Yvon:
    22 maart 2022
    Oh, heerlijk daar. Het centrum van het centrum, maar wel met heel veel ruimte, lucht en groen. Blijft bijzonder om daar rond te lopen.
  2. Ma:
    22 maart 2022
    Wel heel mooi alle maal dat vergeten niet gauw