Aloha -Aloha

17 februari 2022 - Kalaoa, Hawaï, Verenigde Staten

Terwijl we wachten op onze vlucht vanuit Hawaii naar New Orleans is het een mooi moment om terug te kijken op deze eerste twee en een halve week… ik weet niet hoe het met jullie zit, maar áls ik al aan Hawaii dacht… dan dacht ik aan ‘aloha’, wuivende palmen, witte stranden en vriendelijk lachende dames in rieten rokjes met bloemenkransen…

In het echt is het allemaal een beetje waar, maar nog veel meer… nog veel veel meer…

kaart-hawaii

Oahu, waar Honolulu op ligt, past het beste in dit beeld. In en om Honolulu en Waikiki beach draait alles om de zon en de zee. Een mooi strand, maar wel druk en niet zo heel breed. We hebben het vooral gebruikt om het tijdsverschil te overbruggen en natuurlijk om Pearl Harbour te bezoeken: heel indrukwekkend!

Na een paar dagen vlogen we naar kaua’i, wat ze het ‘garden island’ noemen. Eerlijk gezegd wisten we niet precies wat we konden verwachten, maar inderdaad echt súper groen. Een prachtige natuur, rotskliffen de zee in, een echt canyon, walvissen, dolfijnen… een prachtig hotel aan een onstuimig strand en natuurlijk Antoine zijn verjaardag… dat had niet veel met het eiland te maken, anders dan dat we, als cadeau, met een helicopter in 1,5 uur het hele eiland overvlogen…..

We sluiten Hawaii af met 8 dagen op het eiland dat Hawaii-island heet, vaak Big Island genoemd. Twee heel verschillende kanten…. De oostkant is (sub)tropisch, met iedere avond regen, prachtige weelderige natuur en een heerlijk Thais restaurant. Hier maakte de nog actieve vulkaan veeL indruk…. De oranje gloed van de lava in het donker en de ongelofelijk grote lavastromen die overal te zien zijn. Ook aan de westkant…. Het is hier niet super-toeristisch… veel rotskusten en een stuk of wat  mooie stranden… niet heel groot, soms zwart, soms wit, soms een beetje vogelzaad achtigs… vaak wat achteraf gelegen en zelden met een koffie tentje erbij…. Laat staan een strandtent zoals wij in Nederland kennen…. Maar ook van deze stranden hebben we genoten….

We zagen er walvissen in de verte en zeeschildpadden van dichtbij, zowel op het strand als in het water….. en laten we vooral ook de mantas niet vergeten…

We hebben niet gesurft, maar wel gezwommen, gesnorkeld en genoten…. En natuurlijk genoeg zonnebrand gebruikt…

Ik weet niet of afscheid nemen met Aloha toepasselijk is… Aloha betekent namelijk niet alleen ‘hallo’’ , maar ook ‘tot ziens’ en ik weet niet of dat er voor ons van gaat komen….Misschien voor één van jullie?

Nu richting het ‘mainland’ zoals de Amerikanen zeggen… ben benieuwd wat dat voor ons in petto heeft!