Sardientjes

6 juni 2022 - Rome, Italië

In Italië zie je nog veel mondkapjes. De vele doden hier door Corona hebben er behoorlijk ingehakt, dus zeker ‘oudere’ mensen zie je nog veel met kapje. Ondanks dat alle beperkingen verder zijn opgeheven zijn mondkapjes in het openbaar vervoer nog wel verplicht. En dan niet zomaar mondkapjes, maar FFP2 kapjes. Volgens Antoine zijn deze kapjes heel gebruikelijk in de industrie, voor mij als leek is het een soort snavel, maar dan rechtop in plaats van in de breedte. Zo’n snavel staat trouwens ook heel mooi bij de bijbehorende flaporen, die niet te vermijden zijn door de strakke elastiekjes. Maar goed. Verplicht dus in het OV, dus daar doen wij gewoon aan mee. We staan op een camping zo’n 5 kilometer van Vaticaanstad, net binnen de ‘ring’ rond Rome. Fietsen naar het centrum is eigenlijk geen optie (ik ben niet bang, maar om over een soort snelweg te fietsen gaat me iets te ver), dus met de bus en metro. Geen probleem ook, want de bus stopt echt naast de camping. Super geregeld dus. Met de bus naar de metro en dan het centrum in. Totaal een half uurtje tot aan het hart van de stad. Er is één nadeel aan deze goede verbinding naar de stad… alle camping gasten gebruiken deze verbinding en ondanks dat de camping er toch al jaren is, heeft Rome-OV nog niet bedacht om de capaciteit aan te passen…. Gevolg: als sardientjes in een blik naar de metro…. zonder valgevaar, want daar is geen ruimte voor, zonder airco, want dat is te duur (een kaartje kost namelijk maar €1,50) en natuurlijk wel mét snavel op… voor het beste hitte effect…. Pfffff

De Italianen kijken er niet van op… zij zijn dat denk ik gewend, van de sardientjes…. Dit gebruik werd trouwens al eeuwen geleden ook toegepast, toen mensen begraven werden in Catacomben. We hebben er gisteren een bezocht aan de Via Appia. Een raar gevoel om zo’n 12 meter onder de grond tussen in stenen uitgehakte graven te lopen. Overal graven… groot, klein (veel kindersterfte toen) maar altijd zo’n 5 boven elkaar… per verdieping dan. Zo’n catacombe kon wel 20 kilometer gangenstelsels hebben, goed voor zo’n half miljoen graven…. Sardientjes dus…..

Ciao Tutti!

Lian

ps: we mochten geen foto's maken in de catacombe, dus daarom de illustraties...