Multitasken met schoenen aan

27 augustus 2022 - Torre del Lago Puccini, Italië

Toen we twee maanden geleden onder de sinaasappelbomen aan de Amalfikust zaten, kreeg ik van Antoine eigenlijk al mijn eerste verjaardags-kado. Ik moest er nog even op wachten, maar gisteren was het zover…. Tosca!

Het bezoeken van een opera stond al langer op mijn verlanglijstje, en waar kan dat beter dan in Italië? Ik weet niet of de opera hier ‘geboren’ is, maar zowel Verdi als Puccini waren ervaren opera-makers en ook écht Italianen. Antoine heeft kaartjes geboekt voor het openlucht theater in Torre del Lago, de geboorteplaats van Puccini. Betekende voor ons één ding… hoe onze reis er vanaf de Amalfikust ook zou uitzien, 26 augustus zijn we in Torre del Lago, iets ten noorden van Pisa. Om niet alles aan het toeval over te laten, hebben we het busje op 25 augustus al geparkeerd op een camping op een kwartiertje fietsen van het theater. En, bleek later, ook niet zo ver van Pisa. We konden het dan ook niet laten gisteren op de fiets die kant op te rijden om tóch nog even de scheve toren ‘aan te tikken’. Nu trouwens met enorm veel meer toeschouwers dan toen we er een aantal jaren geleden in juni waren.

IMG_8001IMG_7992

Na het fietstochtje even wat eten en natuurlijk douchen en ‘netjes aankleden’ voor de opera. Kan je natuurlijk niet in de korte broek aankomen🤣. Omdat het ook ‘s avonds nog achter in de twintig graden is, fietsen we in slakkentempo naar het theater. We zijn, op aanraden, vroeg om al sfeer op te snuiven, te genieten van het prachtige ‘zonsondergang’-licht en nog een glas wijn te doen. Gewoon, omdat het kan.

IMG_8013

De opera start om 21:15. Dan is het echt al donker en het geeft een heel bijzondere sfeer om onder de sterrenhemel te zitten. En als het dan begint…. Ongelofelijk! Een volledig orkest natuurlijk en prachtige stemmen in een minimalistisch maar mooi decor. Italiaans is een prachtige taal! Alleen al hierom zou je het willen kunnen verstaan en spreken! Maar zover zijn we nog niet… daarom maken we graag gebruik van de ‘vertaling’ in het Engels die op een scherm naast het podium te zien is…. Alhoewel…. Ik kan echt best wel multitasken, maar ik merk dat kijken, luisteren en lezen tegelijk écht niet gaat! Daarom besluit ik maar gewoon te luisteren en te kijken… fantastisch! (foto's maken mag verder natuurlijk niet :-)

IMG_8016IMG_4479

Oh ja, en hoe blij we waren dat we vroeg waren én dichtbij een campingplek hadden? Héél blij! En dat Antoine hard kan fietsen…. óók héél tof! Zo kon hij er namelijk in  een half uur voor zorgen dat we voldoen aan de dresscode: flipflops zijn namelijk géén schoenen!😃

Ciao tutti! Lian

1. Diana:
    27 augustus 2022
    Lijkt me een fantastische ervaring, staat ook nog op mijn lijstje, hoop dat ik die ook nog een keer kan afstrepen. En wat een prachtige foto van de zonsondergang. Goed gelukt zeg maar 🤣. Geniet van de rest van jullie avontuur, maar dat gaat vast goed komen 🤗
  2. Carla:
    27 augustus 2022
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag Lian, en wat een leuke foto's 😀🤗
  3. Ma:
    Het zag er mooi uit