The hollandia way.

24 juli 2022 - Barrea, Italië

The hollandia way.

Vrijdag, 15-7-2022: 16:01 uur, in de buurt van ionische zee

Een bruine T5 California, komt niets vermoedend aanrijden bij de ingang van een vooraf en na langdurig onderzoek uitgezochte camping. Een man en vrouw, met gebronsde benen en armen stappen uit. Man draagt een zwarte baseball cap van het merk Nike, rekt zich uit. Een aanwijzing dat het een lange en vermoeiende rit is geweest, want een T5 is een comfortabel voertuig, daar kan je een behoorlijk rit mee maken. De vrouw is niet waarneembaar vanuit deze positie, ze is wel uitgestapt, want het licht flikkerde in het zijraam. Na enkele minuten verschijnt de dame, kort kapsel en luchtig gekleed. Een grote zonnebril in het haar. Ik zie de blauwe portemonnee die ik al eerder zag en de paspoorten duidelijk herkenbaar aan de rode kleur.  Mij is gevraagd om in undercover te gaan en tegen een goede beloning dit tweetal in de gaten te houden. Ik rapporteer twee keer per dag, maar nu tjd om een nieuwe positie te gaan innemen.

Vrijdag, 15-7-2022: 16:15 uur, camping Santo Stefano, Aan de ionische zee

Terwijl de camping chef meeloopt, loop ik het kantoor binnen en blader door de lijsten met plaatsnummers, een eitje, de beveiliging stel hier niets voor. Plek 105. Van de stapel plattegronden neem ik een kopie mee. Met een handdoek over mijn schouder en flipflops aan, ga ik op in de massa. Zo eenvoudig dit, ooit, toen mijn under-cover-werk nog niet zo lekker liep, zat ik om een slaapplek en warme douche verlegen, met je handdoek en toilettas loop je een camping op, en bingo, de meeste leegstaande caravans zijn of open of er staat wel ergens een raam op een kier. Deze camping is er zoals er duizend zijn. Een mix van doortrekkers en seizoen -en jaarplekken. Ik kies een caravan uit die duidelijk in een soort van winterstaling staat maar een prima zicht geeft op mijn doelwit, de bruine T5.

Vrijdag, 15-7 -2022: 19.18 uur,

Inmiddels staat de video camera met telelens vrolijk te snorren, en met oortjes in luister in naar hun gesprekken. Het lange wachten voor mij is begonnen. Wanneer maken ze hun move. De man vertrekt met wc rol en handdoek richting toilet gebouw, ik noteer de tijd en vermeld de actie. Als om 21.00 uur de duisternis invalt, geven beide aan blij te zijn met de rust en de stilte. Vier nachten willen ze blijven. Er wordt geen maaltijd gebruikt,  echt raar hoor, een normaal mens eet na de siësta en het werk nog wat. Men gaat op tijd naar bed, best vreemd, het weer is heerlijk en waarom dan naar bed gaan? Om 22.30 hoor ik mikado geluiden. De bewegingsmelder stuurt een alarm zodra ze vannacht nog actie ondernemen.

Zaterdag 16-7-2022. 08:03 uur.

Ze zijn er naar italiaanse begrippen laat bij. Vrouw komt als eerste naar buiten, toilet wordt gemaakt. Man komt wat later en maakt toilet en komt terug met broodjes… Broodjes. Het zijn echt vreemde snijbonen. Ik spoel de opname digitaal terug en ja ik zie het goed, oploskoffie!!!! Hoe dan, die smerigheid drink je toch niet, das geen koffie. En die kerel drinkt thee, nou das echt gay. Ik maak aantekeningen. Mijn opdrachtgever zal tevreden zijn. Na het ontbijt doen ze niks…. Er wordt niet gepoetst, geveegd of een schaduwdoek opgehangen. Ze hebben niet eens een bladblazer bij of een stofzuiger, mmm hoe krijg je alles dan schoon en netjes?

Zaterdag 16-7-2022. 10.21uur.

Een tas wordt ingeladen met strandspullen. Er gaat geen eten mee?….. geen snacks?….. alleen een handdoek, water en een leesboek. Nou zeg, je gaat toch niet lezen op het strand? Ik instaleer me schuin achter het koppel. Ze blijven alleen, zouden ze echt alleen zijn? Je zoekt toch je vrinden op of je familie, om luidruchtig te praten over van alles en nog wat. Om te beachballen of te volleyballen. Maar nee hoor, ze gaan eerst het water in, en gaan liggen in de zon. Wel een parasol, geen bedje. Man maakt opmerking over een hond die zijn behoefte doet tegen een strandpaal niet eens in zijn buurt. En wijst zijn vrouw erop dat honden verboden zijn op het strand. Net als de verkeersregels zijn dat soort borden hier een suggestie, maar dat begrijpen ze nog niet.

Zaterdag 16-7-2022. 12:34 uur.

Ze gaan opruimen en nemen alles mee….. alles mee? Waarom zou dat zijn. Je bent je plek kwijt je moet alles weer meeslepen. De tijd voor de siësta lijkt me prima. Men spoelt even af onder een koude douche, prima dat zou ik ook gedaan hebben. Maar ze kleden zich niet om, het zal toch niet zo zijn dat men hetzelfde aanhoudt. Pfffff, zouden ze maar 1 setje badkleding hebben? Ja hoor, men houdt alles aan en gaat lunch maken. De stoeltjes staan gewoon op het zand en het gravel, er wordt geen doek  of zeil op de grond gelegd, echt te smerig voor woorden. Hoe ga ik dit uitleggen dat wij alles netjes bedekken, zeilen ophangen onze plek netjes afzetten met hekjes en op zijn minst 3x per dag alles vegen en poetsen? Geen siësta na de lunch die er trouwens prima uitzag, geen antipasta vooraf en geen fruit erna, een beetje mager alleen een pasta maar okay.

Zaterdag 16-7-2022. 15:41 uur.

Men gaat weer naar het strand, en heeft daarvoor een hele studie gemaakt met boekjes en kaarten, waarschijnlijk zijn ze hun volgende move aan het plannen. Ik heb alleen zuid Italië gezien. Ik hoor ze wat minachtend praten over de achterbuurvrouw die steeds via hun plek naar de WC gaat of rommelt aan de achterkant van de caravan, en dat ze dat vervelend vinden. Toch normaal dat je de kortste weg neemt, ook al gaat dat dwars over de plek van een ander. Zo is gewoon je loopje dan…En je kan gelijk effe buurten en gluren bij de buren. Op het strand maakt de man nog een praatje met de live guard. En bijna bulderend van het lachen terug komt. Hij vertelt zijn vrouw breed uit dat de dame een geweldige volleybalster is en dat ze markering & business studeert, hij vindt het alleen wat vreemd dat ze schijnbaar geen zwemdiploma’s heeft… wel al vijf jaar ervaring op dit strand.

Zaterdag 16-7-2022. 18:56 uur.

Na het strand bezoek, douche en een wijntje. Mmmm dat doen wij alleen tussen de middag, dat wijntje. En dan komen er kaasjes en brood op tafel….. geen pizza met cola? Het lijken wel fransen! Echt gek hoor. Maar goede info, en ik noteer alles braaf in het logboek. Men klaagt wat tegen elkaar over het tv geluid bij de buren, die hebben een 60 inch hangen in de voortent, fijn toch kunnen ze met de hele familie kijken en buren ook als ze willen. Kletsen (schreeuwen) ze gewoon door en ja dan moet de tv soms wat harder.

Zaterdag 16-7-2022. 21:16 uur.

Men verlaat de camping, maar ruimen eerst alles op, wassen af en men doet zelfs alles op slot…. Nu vraag ik je…. we zijn toch één familie….. zouden ze ons niet vertrouwen? Onderweg hoor ik hem nog net zeggen, gezellig… al die tl verlichting, kan je in elk geval goed zien wat je zegt…. Wat een minachting over onze juiste verlichting! Zij merkt op dat de BBQ wolken wel erg groot zijn, en erg veel. Tja als een groot gezelschap hebt dan moet je een grote BBQ hebben. En ach die wolken en rook, het is na een uur of 4 toch weer over? Op weg naar buiten gooit men haar afval weg, aaaa nee…. Ze scheiden het afval, wat een soepkippen…. dat doe je toch niet, al die viezigheid gewoon tjoep in een container…. veel handiger. Men groet de camping chef, en loopt richting de restaurant straat. Zouden die kaasjes de antipasta zijn… het was echt enorm veel, zouden het van en die schranzers zijn? Neeeee men gaat een ijsje eten, het is gewoon etenstijd hoor, wil ik nog hard roepen, maar ik houd me in, ik mag mijn undercover niet weggeven hé.

Zaterdag 16-7-2022. 23:11 uur.

De T5 wordt in gereedheid gebracht om te gaan slapen. Ik mail mijn verslag van die dag. En mijn opdrachtgever belt me. Ik ben elders nodig, maar dit was een succesvolle opdracht. Hij heeft weer veel geleerd over het rare gedrag van die Hollanders. Er is nog een lange weg te gaan om de italiano way van kamperen over te brengen. Voor mijn opdrachtgever heb ik wat foto’s gemaakt van hoe het moet…. De Italian way…

caio Antoine

IMG_3554IMG_3551IMG_3550IMG_3549IMG_6572

IMG_3170

1. Diana:
    25 juli 2022
    😂😂😂
  2. Jerry:
    25 juli 2022
    Nice 007! Jammer dat er geen selfie bij zit met je plaksnor en krant met gaten erin😀