De vos, de koning, de brandweer en meneer de uil

19 juli 2022 - Andria, Italië

Gisteren en eergisteren stonden we op de 21e slaapplaats  sinds we 55 dagen geleden met Hemelvaartsdag uit Nederland vertrokken. Los van 2 heerlijke (koele!) nachten in een hotel in Matera, allemaal campings (of wat er soms voor door moest gaan. En die 21e plek, daar gaat dit stukje over! We rijden in Puglia dwarrelend tussen kust en binnenland naar het Noorden. Omdat we de trip van Monopoli naar Vieste te lang vonden (en saai, langs de kust) leek het ons leuk via de hoogvlakte van het nationale park Alta Murgia te rijden en ook Castel del Monte aan te doen. Voor we de route bepalen hebben we ondertussen geleerd eerst even te kijken of er wel ergens een camping-achtig-iets is. Italianen zelf kamperen wel, maar alleen aan de kust. In het binnenland (zeg meer dan 10 km uit de kust) is er weinig tot niets. Na een flink speurtochtje komen we uit bij een Agricampeggio, de enige die via internet te vinden is op de gehele hoogvlakte en (dat komt goed uit) vlakbij Castel del Monte. Via whats-app (en Google translate) contact gelegd en een plek gereserveerd, want, horen we steeds, alles is snel vol zo vanaf half juli als de Italianen ook zelf op vakantie gaan.

Na een mooie rit komen we in de buurt van het kasteel. Paar keer stoppen onderweg om dé foto te maken. Het ligt namelijk op een (kleine) heuvel. Prachtig! De agricampeggio ligt 3 kilometer verder…. Nét niet meer op de verharde weg. Als we aankomen worden we wat ontredderd ontvangen…. We begrijpen… kamperen kan, eten niet. Non problemo! We hebben genoeg in voorraad. Terwijl Antoine ons busje op zijn plek rijdt, dat wil zeggen, kies maar uit want we zijn de enige, blijkt dat de eigenaresse toch een beetje Engels spreekt: ‘passport or cash?’… breed lachend zeg ik ‘cash… no tax needed!’ En dat staat ook in haar woordenboek. Ze pakt €50 aan voor twee nachten en scheurt in haar fiat panda het terrein af 🤣

Terwijl we even overleggen over de goede stand van het busje… waar komt de zon op, waar vinden we schaduw en is het een beetje recht, zien we dat het stoppen voor foto’s onnodig was… hier hebben we prachtig uitzicht op het kasteel. Gewoon één heuvel verder 😃!

We zitten heerlijk, met het mooie uitzicht, een lekker windje op de heuvel en genoeg proviand. Als het donker wordt verplaatsen we ons naar de picknicktafel die gezellig onder een priksnoer met lampjes staat…. Mooi plekje voor een potje kaarten. Kopje thee, wijntje erbij. Alles ok. We krijgen al snel toeschouwers… een paar katten scharrelen om ons heen en ook de twee honden komen poolshoogte nemen. De cicades zijn gestopt na zonsondergang, en maken nu plaats voor andere niet duidelijk te definiëren ‘avondgeluiden’. De hemel is bezaaid met sterren. Dit is het echte buiten! En net als we tegen elkaar zeggen dat het toch gek is dat anderen dit plekje niet gevonden hebben, horen we weer wat gescharrel… en dan… komt er gewoon een vosje aangelopen. Een vosje! En hij (of zij?) staat stil en kijkt naar ons zoals wij naar hem kijken. Hij haalt zijn schouders op stapt hij op zijn gemak verder het erf op… héél bijzonder! Dit maakt dit toch al mooie plekje nog bijzonderder 🙃!

We springen de volgende dag op de fiets en bezoeken natuurlijk ook het kasteel. En dat is ook héél bijzonder! Er was eens een koning in de Middeleeuwen, die we nu een onderdeurtje zouden noemen (147cm). Hij was te klein om écht ridder te kunnen zijn, wat hij eigenlijk heel graag wilde. Daarom ging hij ook 7 keer op kruistocht… dat deden ze toen… en maakte hij veel ruzie met de paus. En, om vooral zijn rijkdom te laten zien én wellicht wat te compenseren bouwde hij (correctie: liet hij bouwen) 200(!) kastelen en burchten. Waarvan Castel del Monte wordt gezien als de vreemdste.

IMG_3577IMG_3588IMG_3592IMG_3593IMG_3596IMG_3589

Tot op de dag van vandaag weet men eigenlijk niet wat zijn bedoeling er mee was…. Het is een vreemd architectonisch schepsel, achthoekig. Met 8 ruimtes, allemaal even groot. Overal kan je doorlopen. Één muur staat er tussen 2 ruimtes. 8 kantelen, waar je soms in naar boven kan, en andere de toilet zijn. Waar wij eigenlijk bij kastelen denken aan symmetrie, is dat er hier precies niet. Wel is het geheel zo gebouwd dat het in zijn geheel dienst kan doen als zonnewijzer… maar ja, wat heb je daaraan? Voor de geïnteresseerden…. Echt eens even de Wikipedia-pagina bekijken https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Castel_del_Monte_(kasteel)

Maar… het ligt echt prachtig. Op een heuvel die je vanaf de hele omgeving kan zien. En erbovenop heb je een 360graden zicht op de omgeving… tot aan de zee aan toe. Hier maakt trouwens ook de aanwezige brandweer gebruik van… kan je goed in de smiezen houden of er ergens iets in de fik staat.

In de avond genieten we weer van het rustige plekje en de sterrenhemel. Stiekem hopen we eigenlijk op een nieuwe ontmoeting met Lowieke... Maar helaas… die had Hatsikidee! waarschijnlijk andere afspraken in het praathuis maar stuurde wel een mooie vervanger…. Meneer de uil! Echt waar… geruisloos kwam hij aanzweven en liet een van de katten (en mij) flink schrikken. Bijna de Fabeltjeskrant compleet hier, want ook de gezusters mier ontbreken hier natuurlijk niet.