Broeden, denken & filosoferen

8 augustus 2022 - Siena, Italië

Broeden, denken & filosoferen

Als je in een stad als Assisi bent dan is het verhaal van Franciscus wel een mooi verhaal. Een jonge edelman die volledig is losgeslagen. Leeft er op los en laaft zich aan vele bacchanalen die zijn weerga niet kennen. Door een oorlog met het naburige Perugia wordt hij gevangen genomen. En zit een aantal jaar in gevangenschap tot het moment dat het losgeld betaald kan worden. Daar heeft hij de tijd om alles te laten bezinken, en gaat zaken afwegen, beraden, bespiegelen, bezinnen, broeden, denken, doordenken, filosoferen, herkauwen, mediteren, mijmeren, overpeinzen, overwegen, peinzen, prakkiseren, reflecteren, speculeren, stilstaan, theoretiseren. En als ie dan vrij komt dan besluit hij paterke te worden. Hij geeft alles weg wat waarde heeft en gaat als bedelaar zorgen voor de allerarmsten en melaatsen. In zijn Oldboys network zat ook nog een paus en daar fixte ie wat goudstukken om een kloosterorde te beginnen. Hij bedacht de “drie geloften” en de paterkes  die wilden aansluiten moesten deze geloftes afleggen. Die van armoede, gehoorzaamheid en zuiverheid. Toen hij ergens in 1200 dood ging, kwam er onmiddellijk een twee-deling in zijn orde want dat van die armoede das natuurlijk niks . Maar gelukkig is een deel heden ten dagen nog streng in de leer en leven nog echt volgens de originele orde regels. En heel eerlijk vind ik het wel mooi jezelf ten dienste te stellen van anderen die echt niks hebben.

Wat Franciscus ook deed was lange wandelingen maken en veel nadenken van hoe het moest gaan in zijn leven. De ontwikkeling van zijn kloosterorde. En nog veel meer dingen. Wat ie ook deed is praten met dieren met name vogels en hield daarvoor hele preken. Geen idee of die vogels er wat aan hadden, maar een mooi verhaal is het wel.

Dat jezelf ten dienste stellen van anderen, ze helpen waar je kan, en daarbij jezelf wegcijferen. Dat is een mooie gedachte. En dat raakte me. Ik ben nu 55 en wil nog een jaar of 8 tot 10 werken. En speel al wat langer met de gedachte om mezelf, in een werkende rol, nog nuttig te maken voor de maatschappij. Bv mijn nicht Anja, heeft na een lang leven hard werken op de boerderij en later in het loonbedrijf, haar oude beroep van verpleegkundige weer opgepakt en is gaan spuiten bij de GGD. En dat hetgeen wat ik ga doen wat minder geldelijk beloond wordt dat deert me niet. Wat wil ik in die tijd nog? Doen wat ik nu doe? Das lekker makkelijk, of echt wat anders, zo denk ik wel eens aan om  mezelf om te scholen naar verpleegkundige. Maar ik kom er maar niet uit. Dus de vraag is wat wil ik worden als ik later groot ben?

In de tijd die we effe niet wandelen hier of andere leuke dingen doen lees ook wat studieboeken. Zo heb ik net het boek uit van Jan van Setten, “hoe krijg ik ze zover”. Het gaat over omgaan met weerstand bij veranderingen. En één bladzijde handelt over het feit dat je medewerkers in hun kracht moet zetten, en dat je zijn of haar talenten moet ontdekken. Want waar je goed in bent kun je snel verbeteren en daar heb je vet veel lol in. Dus heb ik me voorgenomen dat ik vanaf vandaag op zoek ga naar dat antwoord. Wat zijn mijn talenten, waar ben ik goed in. Waar word ik blij van.  Maar ook belangrijk: help ik daar anderen ook mee. Dus als jullie willen helpen met deze vragen, brandt los. Misschien ook goed om aan te geven waar mijn talenten zeker niet liggen 🤣🤣🤣

Antoine

IMG_4036IMG_4031IMG_4035IMG_4034IMG_4030IMG_7621IMG_7619

1. Diana:
    8 augustus 2022
    Je zou je kook talent bij ons in het verpleeghuis kunnen inzetten zo af en toe ik weet zeker dat je daar heel veel mensen blij mee zou maken. Dus als je je geroepen voelt zou dat fantastisch zijn.
  2. Antoine:
    8 augustus 2022
    En how groot is dat verpleegtehuis? Want koken voor 10 man is wat anders dan voor 100 haha. Maar hij staat genoteerd!!!!
  3. Carine:
    8 augustus 2022
    Van jullie beide is schrijven een talent!!
    Met veel plezier lees ik elke keer weer jullie verhalen!
  4. Marie Jose:
    10 augustus 2022
    Wauw wat mooi om iets te doen voor de (mens) maatschappij waar je genoeg doening uithaalt zonder (of weinig) betaling. Het delen van jou talenten en ervaringen en ontdekken waar nog ruimte is voor nieuwe groei.
    Mensen zien en in zijn kracht zetten is jouw kracht.
    Bij jou denk ik aan een Buddy 1 op 1 contact. Gaan wandelen met een goed gesprek. Samen koken..
  5. Antoine:
    10 augustus 2022
    Dank dank super bedankt nu al
    Voor alle die gereageerd hebben! Ik zet ze op de lijst erbij