Heilige gronden of waarom je als vrouw geen bananen moet eten

13 februari 2022 - Kailua-Kona, Verenigde Staten

Vandaag staat er een bijzondere bestemming op het programma. We gaan naar Pu’uhonua O Honaunau (3 keer woordwaarde). Dit is een tempelcomplex waar je kan kennismaken met de traditionele Hawaiiaanse religie. En dié hadden we nog niet gezien…. We hebben wel in elk stadje minstens 5 kerken gezien (allemaal een ander geloof natuurlijk), maar dat zijn allemaal ‘Amerikaanse’ kerken. Vandaag gaan we terug in de tijd dat er mensen op Hawaii aankwamen die de baas wilden spelen. Ze kwamen vooral uit Tahiti leren we vandaag. En onderweg werden deze zeelui ineens ook ‘chiefs’ waar je vooral niet mee moest spotten!

IMG_2323

De Hawaïanen gaan ondertussen gewoon door met het vereren van allerlei bijzondere goden, waar ze ook tempelcomplexen voor bouwden. Met natuurlijk ook daar weer belangrijke en minder belangrijke mensen waarvan de laatste vooral voor de eersten moesten zorgen. Toch waren er veel mensen die graag hun toevlucht zochten in dit tempelcomplex. Het was namelijk zo dat je alleen in zo’n tempelcomplex kon ontkomen aan je straf als je de ‘kapu’, de heilige wetten van de chiefs uit Tahiti, had overtreden. Hoe je dat deed? Gewoon op je blote voeten heel hard rennen, de oceaan in springen en hopen dat je zo goed kon zwemmen dat je dit complex kon bereiken zonder te verdrinken. Maar goed, je moet er wat voor over hebben om de doodstraf te ontlopen…. Want de doodstraf was de enige straf die er gold als je de kapu had overtreden. Logisch toch? Als je op de schaduw van een chief had gestaan? Of je hoofd hoger had gehouden? Of, nog veel erger, als vrouw een banaan had gegeten?

Dus, omdat je nooit weet wat de straf kan zijn, eet ik hier geen bananen meer 😃... en thuis? dat zie ik later wel weer....

Groet Lian

1. Lianne:
    13 februari 2022
    Ha jullie tweetjes. Even jullie reis bij gelezen. Wat een gezellige verhalen zijn dat. Zeker genieten voor jullie. Wat heerlijk is dat.
  2. Mariëlle Maas:
    16 februari 2022
    Hoihoi Wat een prachtige reis, leuke verhalen, mooie herinneringen. Wat geweldig.
    Geniet met volle teugen