De bergen in

24 augustus 2022 - Piombino, Italië

Voor we vandaag naar het strand gaan, wil ik jullie laten meegenieten met de afgelopen dagen. De afgelopen dagen die we hebben doorgebracht in de Alpi Apuane. Ik denk de minst bekende ‘bergen’ in Europa. Het is er ook niet druk, weinig campings en hotels te vinden, maar potverdikkie, echt hartstikke mooi!

We hebben er zelf ‘rond’-wandelingen gemaakt, maar de Italianen die we tegenkomen volgen vaak een van de lange-afstandspaden die hier doorheen lopen. Veel pelgrims ook (hier ‘Pellegrini’ genoemd). Onze camping bleek vlakbij een pelgrimsoord te liggen… merkten we om 7:00(!) ‘s-ochtends, toen de enorme klok (zie foto) begon te luiden. Konden we zelf ook op tijd de bergen in🤣🤣.

IMG_4393IMG_7935IMG_7931IMG_4408IMG_7926IMG_7924IMG_7923

Dan ‘s- middags heerlijk in het zonnetje met een boek, want dat is hier met de temperatuur goed te doen! ‘S-avonds zelfs een trui aan, en slapen onder de slaapzakken, was ook lang geleden!

De Alpi Apuane zijn ook vanuit een ander gezichtspunt heel bijzonder: de bergen zijn volledig van marmer… geen zandsteen, geen andere rotsen, marmer. Daar waar je in Zwitserland bij witte plekken hoog op de rotsen denkt aan sneeuw, zijn die witte plekken hier marmergroeves. Heel hoog op de berg afgravingen met enorme machines…. Bijzonder om te bedenken hoe die daar komen trouwens..🤔

IMG_7945

Gisteren hebben we, op weg naar onze plek aan de kust (nog even strand zo in de laatste weken), zo’n marmergroeve bezocht. En, grappig genoeg, nu letterlijk de bergen in. Hier wordt het marmer van binnenuit gewonnen. De berg wordt soort van ‘uitgehold’. Bijzondere ervaring, bij aanvang al, als we met de auto 600 meter de berg in rijden en daar onze auto parkeren om de rondleiding te beginnen. Héél apart. Er is rij-ruimte voor één auto en de regel bij tegenliggers is simpel… wie het eerst in de tunnel is, heeft voorrang en de ander moet dan achteruit.

IMG_7943IMG_7942

De ruimte waarin we de rondleiding krijgen noemen ze ‘de kathedraal’, met enorme galm en echo. In de Italiaanse groep zat (schijnbaar) een zangeres die dat wel eens wilde ervaren…. Kippenvel!

Geen demonstratie, maar wel goede uitleg over hoe het marmer wordt gewonnen, in mooie grote blokken. Het marmer van hierbinnen wordt met name gebruikt voor kunst en speciale projecten. Het wordt op aanvraag gewonnen, in de grootte die je wilt. Het ‘buitenmarmer’ wordt schijnbaar meer industrieel gebruikt.

IMG_4435IMG_4434IMG_4420IMG_4442

Na de uitleg en natuurlijk wat grappige foto’s😂, rijden we aan de andere kant de berg uit… zonder tegenliggers gelukkig.

IMG_4428

1. Ma:
    24 augustus 2022
    Het is het is wel eg. Maar je heb nog weer mee ge maak
  2. Carla:
    27 augustus 2022
    Prachtig verhaal, jullie zien er goed uit 👍😃
  3. Gert-jan Kivits:
    28 augustus 2022
    In de groeve van Carrara geweest? Wel in de buurt zag ik. Daar kwam namelijk het marmer van de overkant vandaan. Geniet van jullie vele ervaringen.