Stoom

13 juni 2022 - Pompei, Italië

Niet alles gaat hier fantastisch al denken jullie dat misschien op basis van de verhalen tot nu toe….Vandaag was zo’n dag en het was niet eens zondag 😉.

Natuurlijk staat deze streek bekend om de Vesuvius, maar er is nog een andere, grotere vulkaan bij Napels. Niet aan de oostkant, maar op het schiereiland aan de westkant. Campi Flegrei heet dat gebied. Vrij vertaald ‘rokende/stomende velden. Dit vulkaangebied is volgens de beschrijvingen plat met overal rokende en/of stomende gaten (farolen noemen ze die). Dat leek me wel bijzonder om te zien, dus gisteren speciaal een camping aan de westkant van Napels en vandaag op pad…

Ik zal je zeggen…. Ik heb allerlei stomende en rokende dingen gezien, maar dat had niets met vulkanen te maken! Geen natuur te zien. Alles overvol met bebouwing, strandjes waar het eigenlijk qua ruimte niet kan en óvervol met Italianen! En het is niet eens zondag zei ik al…. Die Italianen die bewegen zich als mieren… ze zijn overal, halen elkaar in als het eigenlijk niet kan, rijden 50 waar je 30 mag, staan in bloemkoolformatie voor het stoplicht, nemen voorrang als ze daar zin in hebben en hebben allemaal het geduld van een mier… (ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar mieren die zijn klein, dus daar kan nooit veel geduld in zitten). Wie mij een beetje kent, weet dat geduld ook niet mijn kerncompentie is, maar in het verkeer ben ik echt netjes.. té netjes denk ik wel eens hier, want de enige stoom die Antoine vandaag heeft gezien is de stoom uit mijn oren….

Bij een bordje pasta op de camping bij Pompeii kom ik tot bedaren…. 🙃