Touren

12 augustus 2022 - Siena, Italië

Touren

Toen ik een paar weken geleden op een mooi terras zat, waarschijnlijk aan een ijskoude rosé, met een schaaltje olijven en wat schijfjes salami, kondigden de eerste wespen zich aan. Hinderlijk zoemen ze dan om je heen en de fobie die je als kind is aangeleerd dat je bang moet zijn wep-se maakt dan  deels of geheel van je meester. Nu wil ik niet te lullig doen over wespen en het feit dat ze op een slecht moment kunnen steken, en als je dan allergisch bent…. Christian Oerlemans weet daar alles van, die is vorig jaar net aan de dood ontsnapt, maar door het kordaat optreden van zijn kids, was een ziekenwagen zo paraat. Dus ga ik hier niet zeggen dat wespensteken fijn zijn, ik kan ook uit eigen recente historie zeggen dat het altijd schrikken is en je hebt er best nog effe last van. Maar we moeten denk ik eens ophouden onze medemens een jeugdtrauma mee te geven als het om wespen gaat. Zo ook de kids aan de tafel tegenover ons. Een wesp maakt een verkennend rondje op zoek naar zoetigheid, daar leeft het beestje nu eenmaal van, landt onze vrind op de restanten van een overheerlijk gebakje. Hysterie alom, stoelen vallen om, schreeuwende kinderen en ouders die molenwiekkend rond de tafel staan. Zucht, ik denk dan altijd aan een uitspraak van een busschauffeur die mark en mij met de rest van de biologie sectie terug naar Tilburg bracht, en mark en mij tot rust maande met de historische woorden, “zeg jongeman tis hier geen Kermis”. De buren naast ons overzien net als wij het fraaie toneelstuk en roepen ons in het Italiaans van alles toen, het gaat allemaal veel te snel natuurlijk maar 1 woord herken ik: “Vespa”.  Een historisch Italiaans motormerk, ooit waren alle modellen in het prachtige Ferrari rood. Google maar eens op Vespa, prachtige historie en modellen. Maar wat heeft Vespa met deze doordraai komedie te maken? Na wat gestuntel met woorden wordt het duidelijk, Vespa is het Italiaanse woord voor een wesp. Dat woord zal ik niet snel meer gaan vergeten. Maar de teerling was geworpen, en een idee voor mooie activiteit was geboren.

In de chianti wilden we een fietstocht maken, maar het heuvelachtige karakter aldaar zou van een fietstochtje een helse tocht gaan maken. Dus kwam Lian met het idee om een Vespa te huren. En laat dat nu in deze streek een prima optie te zijn. Verhuurbedrijf zit in siena op een half uurtje fietsen van onze camping, ideaal. We staan op tijd op, want we willen er een mooie tocht van maken. We worden echt super vriendelijk ontvangen, effe kopietje rijbewijs, drie handtekeningen, en weg zijn we. Geen gedoe met borg of andere gekke dingen. Oja een helm das ook wel handig, ik krijg een XL, en Lian een L. Ze zullen denken, die lange kaaskoppen zullen ook wel grote koppen hebben. Met mijn 1,86 heb ik een klein kupke, maat 57 met als voeten maat 42. Maar goed na wat passen vertrekken we met allebei een maatje xs. 150cc krijgen we mee, daar verwacht ik wel wat van. Brommer in NL is 50cc en rijdt in de stad 40 en daarbuiten makkelijk 50. Maar met twee erop is het toch wel veel voor hem en heuvelop krijg ik um max op 60, en op het vlakke haal ik net de 80. Bij de eerste stop voel ik wel dat ik eigenlijk veel te groot ben voor dit ding, en moet effe rekken en strekken om er weer normaal uit te zien. Lian heeft het nog net effe wat zwaarder achterop en moet dur best doen om haar benen binnenboort te houden. Maar god nog aan toe, wat worden we getrakteerd vandaag. De uitzichten, de heuvels, de kleuren, de geweldige lunch (dankjewel Hester voor de tip), de voortreffelijke wijnen, de super aardige en lieve mensen die we ontmoeten. Onze knorrende Vespa heeft het ook naar zijn zin, en brengt ons zonder hickups waar we zijn willen. Hij ziet er echt mooi retro uit, wel jammer dat we geen rode hebben, maar een zalmrose, maar ach een beetje gay is ook okay. Al rijdend vragen we ons af, hoeveel wijn zou er nu staan hier, want waar je ook kijkt het ene veld rijgt zich aan het andere. Als ik in Volpaia op het terras zit google ik effe. Een wijnsite liegt tegen me dat een ton druiven 720 flessen wijn oplevert. Dat zijn 7.200 trossen, ofwel 432.000 tot 576.000 losse druiven. Maar ja dan weet ik nog steeds niet hoeveel flessen dat dan zijn. Op een andere site lees ik dat er 7200 ha wijn staat in de chianti. Verder lezend zeggen ze dat één hectare gemiddeld zon 5000 liter sap geeft. Dus alleen in de Chianti per jaar worden er zo ongeveer, 48 tot 50 miljoen flessen afgevuld. Het duizelt effe in mijn hoofd. Das een berg boel.

Als we om half zeven de Vespa terug brengen hebben we 150km gereden, verfrommeld en met een houten reet, maar wat hebben we een topdag gehad.

IMG_4243IMG_4205IMG_7827IMG_7826IMG_7825IMG_7824IMG_4195IMG_4194IMG_4192IMG_4193

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anja Jansen:
    12 augustus 2022
    Je hebt je vrouw toch ook wel even laten rijden hè !
  2. Conny:
    13 augustus 2022
    Dan zijn jullie nu in de buurt van waar wij binnenkort heen gaan 😎 en kunnen we die gave omgeving met eigen ogen zien 🤩
  3. Annemarie:
    14 augustus 2022
    Heerlijk!
  4. Angelique:
    14 augustus 2022
    Flinke tocht gemaakt op de Vespa!