Heilig water

5 augustus 2022 - Assisi, Italië

Sommige dingen zijn heilig. In Italië is dat natuurlijk met stip MAMMA! En dan komt daarna zéker Padre Pio, zeker in het zuiden van Italië. En hier… in Assisi, waar het hele stadje lijkt te bestaan uit kerken, is het Franciscus die de hitlijsten aanvoert, samen met zijn vriend Antonius van Padua en zijn vriendin Chiara Clara in het Nederland. Allemaal superheilig natuurlijk! En natuurlijk allemaal een eigen kerk met hun graf, een kerk waar ze wonderen hebben verricht, een kerk waar ze hebben gepreekt, een klooster waar ze altijd zo gezellig heen gingen om zich af te zonderen en ga zo maar door….

Al deze heilige plekken zijn natuurlijk te zien. Gisteren hebben we de kerken en kloosters in Assisi zelf bekeken en genoten van de andere dingen die Assisi te bieden heeft: een goed restaurant en veel terrasjes.

IMG_7626IMG_7630IMG_4026IMG_7637

De dag ervoor hebben we een pittige wandeling gemaakt waarbij we langs het klooster van Franciscus (tegen een heuvel in het bos, lekker rustig van iedereen vandaan)… kwamen. De catering op die route was iets minder… geen restaurant, maar de rugzak. Broodjes erin, water natuurlijk en… oeps… geen salami, die ligt nog in het busje, maar wel skippy. Skippy? Ja skippy, toevallig net gescoord in de supermarkt… een Amerikaans merk pindakaas. Het was allemaal niet om over naar huis te schrijven… behalve de skippy dan én het water. Water is het belangrijkste ingrediënt van de rugzak. 3 liter nemen we steeds mee en meestal is die dan bijna op, ook als we kunnen vullen onderweg. Iets over vind ik ook fijn trouwens…. Dat je zeker weet dat je niet te weinig bij je had…

IMG_4004IMG_7617IMG_7622

Vandaag zijn we op de fiets gestapt. Niet gelijk op de camping, want die ligt op de heuvel van Assisi. Je kan natuurlijk die 300 meter ook met de fiets afdalen, maar helaas moet je dan aan het einde van de dag die 300 meter ook weer omhoog. Dat vinden we echt te veel van het goede, dus met de fietsen achterop de bus 300 meter naar beneden, naar het dal, waar het zo plat is als een dubbeltje. We hebben er heerlijk gefietst met soms uitzicht op Assisi, en soms andere bergdorpjes maar dwars tussen het graan, de olijven en zonnebloemen door. We hadden geen strak plan maar waren tegen lunchtijd in Bevagna, waar we allebei een andere, maar allebei een heerlijke pasta met  truffel hebben gegeten.

IMG_7668IMG_7676IMG_7686

De lunch was natuurlijk niet de eerste stopplek…. Natuurlijk stoppen voor een koffietje of glas fris als er een barretje is, maar daarnaast ook veel waterstops. Ook in de fietstas gaat het water mee en we vullen dat wanneer het maar kan. Vandaag hadden we tot twee keer toe heilig water… water van Padre Pio die neerkeek op een van de fonteintjes onderweg. Padre Pio of niet… voor ons is er deze dagen maar één ding heilig… genoeg drinken. En met de warmte van vandaag, is water écht het beste… ik overdrijf niet als we vandaag samen bij aankomst op de camping de 7 liter hebben aangetikt…..